Dag 12 A la campagne - Reisverslag uit Vendôme, Frankrijk van Bettie en Coen Terlingen-Sleeuw - WaarBenJij.nu Dag 12 A la campagne - Reisverslag uit Vendôme, Frankrijk van Bettie en Coen Terlingen-Sleeuw - WaarBenJij.nu

Dag 12 A la campagne

Door: Bettie

Blijf op de hoogte en volg Bettie en Coen

20 Juni 2018 | Frankrijk, Vendôme

Vanochtend 8.36 vertrokken uit Bonneval, ja...6 minuten later dan de planning van de reisleider... gelukkig herinner ik me het reislog van mijn vader nog, dus weet dat we het ergens wel in zullen moeten halen, dan komt alles goed. Beetje harder fietsen dus...
Gisteravond was weer een bijzondere table d’hotes... de man (eigenaar of uitbater) van dit romantische minikasteeltje had bij binnenkomst al iets weg van John Cleese, je weet wel, Fawlty Towers. Hij lag op de bank met zijn schoenen nog aan en schoot overeind op een manier dat wij ervan schrokken, om ons te begroeten en de kamer te wijzen. Hij legde ons vervolgens in heel snel Frans uit wat we konden eten... ik verstond er canard en saumon van, dus komt vast goed, dacht ik. Dat kwam het ook... voorgerecht salade gerookte eendeborst, de canard dus met daarnaast op hetzelfde bord een in zilverpapier verpakte saumon uit de oven. Beetje vreemd op 1 bord, maar wel over nagedacht want je begint met de canard en de saumon blijft gewoon nog lekker warm. Nog voor wij de eerste hap van het voorgerecht konden nemen kwam John Cleese aangesneld met de “fromage” en het toetje... Nog even rondgekeken waar de verborgen camera was... Het was niet zo dat onze eigenaar, tevens kok en ober niet in de buurt was hoor, net als vanmorgen bij het ontbijt, stond hij om de hoek quasie de andere kant op te kijken om dan vervolgens aan te komen snellen als je zijn kant opkeek.. alsof hij ogen in zijn achterhoofd had. Als je dit eenmaal is opgevallen, is het moeilijk om je gezicht in de plooi te houden. Je snapt, ik heb genoten van de entourage en van het overigens heerlijke diner en ontbijt. Enfin, 8.36 uur vertrokken dus en met een noodvaart naar Chateaudun gefietst, alwaar we nog voor 9.30 aan de ‘grand cafe au lait’ zaten. Gelukkig weer op schema, Coen.
Wat een mooi oud stadje, indrukwekkend, romantisch. In de 12e eeuw, zo ongeveer, begonnen hier de pelgrimtochten en dat is nu nog zo. We kwamen de eerste Santiago fietser tegen... een Nederlander die al op de terugweg was. In zijn eentje met tent en alle bijbehorende attributen, stukje ouder dan wij, deed 100-140 km per dag, Chapeau! Als snel ging het gesprek over de fiets en deze kenner herkende meteen Coen’s Rolls Royce onder de trekkingfietsen; details over de Rohloff-naaf werden uitgewisseld, die had deze man ook... onverwoestbaar was zijn ervaring. Onze fietspomp even uitgeleend, ook daarvan blijken we een hele goeie te hebben (ha, ha, ik wist niet dat je je ook daarmee kan onderscheiden). Ook nog even mijn velo bekeken... ja met accu... misschien wel handig voor zijn vrouw... alleen is kennelijk toch maar alleen. Hij ging het haar vertellen, zei hij.
Verderop treffen we een franse man die lopend de route aan het doen was... ja dan hebben wij het toch makkelijk. Leuk om even de verhalen te horen, bijzonder ook het gevoel van saamhorigheid. Het is genieten vandaag, we hebben slechts enkele heuveltjes te overwinnen en komen tot de conclusie dat we het ‘soepel’ geregeld hebben voor onszelf. Na 70 km en een uitgebreide bezichtiging van Chateaudun, komen we al om 14.30 uur aan bij een biologische boerderij annex Gites de France. Wat een rust, opnieuw een heerlijke plek! We doen gauw ons dagelijkse wasje, droogt snel in de zon terwijl wij een duik in het in zwembad nemen, ja goed uitgezocht bij deze temperatuur... De vrouw des huizes gaat weer voor ons koken, we kunnen om 19.00 uur zo aanschuiven. Alleen nog even een plekje zoeken voor morgen...
Wil je zien waar we zitten? Www.fermedegorgeat.com
We zitten in Aze (met accent op de e); te klein om te vinden op de kaart hieronder. Vendome is hier 10 km vandaan.