Dag 30 Camino love - Reisverslag uit Sahagún, Spanje van Bettie en Coen Terlingen-Sleeuw - WaarBenJij.nu Dag 30 Camino love - Reisverslag uit Sahagún, Spanje van Bettie en Coen Terlingen-Sleeuw - WaarBenJij.nu

Dag 30 Camino love

Door: Bettie

Blijf op de hoogte en volg Bettie en Coen

08 Juli 2018 | Spanje, Sahagún

Zondagochtend in Castrojeriz. We worden wakker in alweer een bijzonder mooi verblijf. Onze fietsen staan in het sousterrain, waar ooit de dierenverblijven waren. Prachtig opgeknapt allemaal, je zou er een leuk feestje kunnen geven. Maar het is nog voorseizoen, dus we zijn samen met een Engelse man en Australische vrouw de enige gasten. De eigenaresse is een Spaanse die dit als weekend verblijf heeft, want doordeweeks is ze arts in Barcelona. Daarnaast blijkt ze iets liefdadigs te doen in Ethiopie, het huis staat vol met prachtige Afrikaanse kunst en voorwerpen. Haar lover, een echte Amerikaan: hi, how are you, I am great, I am from Philidelphia, I did the Camino two years ago and completely fell in love with this beautiful woman, as you can imagine... bla bla bla...How great and wonderful to have you here en nog meer Amerikaanse superlatieven. Hij loopt als een hondje achter zijn Spaanse liefde aan, die hem wat klusjes laat doen en hij doet vreselijk zijn best om ook een beetje de gastheer te spelen. Het is duidelijk dat deze zestigjarige man (we weten inmiddels alles van hem) zichzelf hier helemaal ziet zitten, al is hij nog slechts enkele weken over uit de USA. Hij moet morgen weer terug. Wij twijfelen over de wederkerigheid van de liefde... wat Coen zich helemaal kan voorstellen, die vindt het maar een gladjanus en deze vrouw, die deze Posada duidelijk niet nodig heeft om in haar levensbehoefte te voorzien, veel te goed voor hem. Zo komen wij onze avond door, met een boeiend gesprek met de Engelse en Australische gast, als we na het diner met een nespressootje uitbuiken op het terras met uitzicht over de vallei... we speculeren over de houdbaarheid van de liefde. Niets leuker dan mensen kijken, toch?
Dat doen we vandaag ook... want de lange weg richting Sahagun is recht en enigzins eentonig en de enige afwisseling is de toenemende stroom pelgrims en route. Onze weg loopt voor een groot deel over hetzelfde grindpad, dat voor de wandelaars bestemd is. We passeren er velen en krijgen steeds meer respect. Eentje neemt zelfs een sprintje de heuvel op, de ander strompelt alsof die er ieder moment de brui aan kan geven. Het merendeel zijn jonge vrouwen, zo tussen de 25 en 35 schatten we in. Daarnaast opvallend veel mensen uit Azie, we denken China, Japan, Maleisie, maar hebben eerder al iemand uit Zuid Korea ontmoet. Je moet wel ongelofelijk veel doorzettingsvermogen hebben om hier te lopen, wij fietsen 85 km tussen de graanvelden, nauwelijks bomen en dus in de felle zon. We hebben geluk met lichte wind mee en een temperatuur rond de 25 graden, maar het kan hier heel makkelijk 35 graden zijn. We zijn dan ook niet verbaasd dat in de dorpjes waar we stoppen volop taxi- en of bagagevervoer wordt aangeboden. Als ik lopend was zou ik in de taxi stappen... maar ja, ik ben op de fiets!
We drinken koffie naast 2 meisjes waarvan er 1 het helemaal heeft opgegegeven, huilend, met grote pleisters op haar voeten, laat ze haar hoofd op de tafel rusten. De ander zit wat onbeholpen voor zich uit te kijken. Ik heb met ze te doen.
Wijzelf gaan gestaag door en zijn om 14.00 uur al klaar met onze 85 km! Best iets om tevreden over te zijn... Op het plaza mayor (in ieder dorp heb je een plaza mayor, hebben we ontdekt) gebruiken we het gebruikelijke pelgrimsmenu voor 9 euro. Vanwege teveel wijn gisteren, nu een ieder 1 biertje en een grote fles water. Inmiddels weten we dat gewoon voor de gazpacho, de meloen met ham of de gemengde salade vooraf moeten gaan en niet hopen op iets bijzonders uit de plaatselijke keukenb. Daarna een stukje vlees met wat frietjes. We kiezen voor fruit na, want Flan en Gelado hebben we ook al een aantal keren gehad. Kennelijk is dit het standaard menu dat overal geserveerd wordt. We hebben een kamer weten te bemachtigen in het hostal, tegenover de Auberge waar je op een slaapzaal terecht kunt. Het is hier een gezellig komen en gaan. Met ons plankje met kaas en worst en een echt lekker wijntje en de prima internet verbinding hier, houden we het vanavond wel weer uit. Morgen naar Leon... en dan is het nog maar 300-350 km naar Santiago!

• 08 Juli 2018 - 20:09

Marijke:

Hallo Bettie en Coen, wat gaan jullie snel!
    Een paar dagen niet gelezen en jullie zitten al Bijna in Leon. Heerlijke verhalen.
    Vanaf de Spaanse grens is het zo herkenbaar wat jullie meemaken. En ik krijg er vanzelf de beelden erbij. Zoals dat heerlijke afdalen na Roncevalles, daags na die verschrikkelijke klim op de Ibaneta.
    En ook bij de beschrijving van San Anton. Daar zijn wij toen ook afgestapt en stonden de pelgrims hun kleren te wassen in een stroompje water.
    Op naar Leon morgen, een heerlijke stad. Daar zijn heel veel leuke smalle straatjes met terrasjes, deed mij een beetje aan Lissabon denken. Even genieten daar, want daarna komen jullie al aardig in de buurt van de hoogste uitdaging (O Cebreiro). Maar inmiddels met Bicigrino benen toegerust moet dat geen probleem zijn!
    Zet 'm op!!! Olé Olé !!

• 08 Juli 2018 - 20:09

Marijke:

Hallo Bettie en Coen, wat gaan jullie snel!
    Zet 'm op!!! Olé Olé !!