Van Berlijn naar Oranienburg - Reisverslag uit Oranienburg, Duitsland van Bettie en Coen Terlingen-Sleeuw - WaarBenJij.nu Van Berlijn naar Oranienburg - Reisverslag uit Oranienburg, Duitsland van Bettie en Coen Terlingen-Sleeuw - WaarBenJij.nu

Van Berlijn naar Oranienburg

Blijf op de hoogte en volg Bettie en Coen

18 Juli 2021 | Duitsland, Oranienburg

En dan vandaag echt op de fiets, eerst nog ontbijtje op het dakterras en daarna enkele highlights van Berlijn, op de fiets ziet de stad er toch echt anders uit. Via de Siegesaule (uit 1864) naar de Brandenburgertor en het Reichstaggebaude naar het nieuwe station... indrukwekkend, bijzonder rustig en ook erg groen voor zo’n grote stad. Vervolgens in de richting van Oranienburg. Grote flatgebouwen, wat wonen hier veel mensen (3,5 miljoen volgens wiki) en een heel stuk langs volkstuintjes, alles even keurig, grappig om te zien.

Gelukkig heeft Coen zijn reparatiesetje bij zich... eerst loopt mijn achterwiel aan nadat we wat hobbelige paadjes hebben gehad en daarna een lekke band bij Coen. We ontdekken ook dat Coen’s banden wat versleten zijn. Coen maakt onverwachts nog een val, maar heeft zich gelukkig niet bezeerd. Zo is de start van onze Duitse fietsvakantie wat rommelig. Na fantastische fietspaden in Berlijn, houdt het buiten Berlijn ineens op, we rijden km’s lang op zandpaden, waarin het echt uitkijken is dat je niet wegglipt op de stukken met veel zand, gevolgd door lange wegen met grote kinderkopjes. De Belgische kasseiden waren er niets bij. Het is dan kiezen tussen enorm hobbelen over de weg of het ernaast gelegen zandpaadje met stenen en los zand. Af en toe ineens een stukje asfalt, maar dat is niet veel beter... een te dun laagje asfalt over de ongelijke steentjes haalt niet veel uit en dus is het veel staan op de pedalen om je billen een beetje te sparen. Het is warm en ondanks het wegdek toch een leuke afwisselende tocht. Onderweg heerlijk gegeten in de tuin van een Italiaans restaurant, waar je met ‘Bongiorno’ wordt begroet. We komen aan in Oranienburg, logeren in het Stadthotel... keurig en schoon, maar bijzonder saai en weinig ‘romantisch’. We gaan na een douche op de fiets naar het oude centrum, ook dat is niet om nog een naar terug te komen, maar we eten gezellig langs de rivier. Het schloss is een beetje onderkomen... In totaal vandaag 56 km gefietst, dus een mooie start om er in te komen.