Dag 36 Turbo! - Reisverslag uit Arzúa, Spanje van Bettie en Coen Terlingen-Sleeuw - WaarBenJij.nu Dag 36 Turbo! - Reisverslag uit Arzúa, Spanje van Bettie en Coen Terlingen-Sleeuw - WaarBenJij.nu

Dag 36 Turbo!

Door: Bettie

Blijf op de hoogte en volg Bettie en Coen

14 Juli 2018 | Spanje, Arzúa

Na de voortijdige stop gisteren, verander ik vandaag mijn strategie. 35 dagen lang heb ik geprobeerd om zo zuinig mogelijk om te gaan met de accu, enerzijds uit angst om aan het eind zonder trapondersteuning te zitten omdat we tussendoor onszelf maar weinig tijd gunnen om bij te laden, anderzijds omdat ik toch in balans wil zijn met Coen; als ik in de eco-stand fiets en af en toe de ondersteuning iets opvoer, gaan we ongeveer even snel en zijn we, denk ik, ongeveer even vermoeid als we die dag de eindstreep halen.
Maar sinds gisteren weet ik dat ik helaas het onderspit moet delven, ook al heb ik de electro-voorsprong… of is het zo dat Coen’s performance nog sterker geworden is en zijn handicap, net zoals bij golf, moet worden aangepast? Ik ga voor het laatste.
De etappe gisteren was bar en boos en dat gebeurt me niet nog een keer. Zoals in elke relatie, verloopt onze fietsrelatie ook niet altijd vlekkeloos; af en toe is de balans een beetje zoek en dat nog wel met de eindstreep in zicht! Ik heb op dag 35 geleerd dat ik iets meer oplaadpauze moet opeisen voor mijzelf en mijn trouwe accu en dat ik water bij de wijn moet doen als Coen het weer op zijn heupen krijgt en de highway wil nemen in plaats van de Camino. Net ons normale leven!
Coen schreef het al, we waren gisteren wat overmoedig. Ik heb er slecht van geslapen… alles deed pijn en ik was zo moe dat ik nauwelijks de slaap kon vatten, tot een half uur voor de wekker ging natuurlijk.
Vanmorgen opgestaan met het gevoel alsof er een traktor over me heen was gereden, maar we moesten eruit… onze bijzonder vrolijke en vriendelijke hospita had ons duidelijk gemaakt dat zij pelgrim-tijden aanhield voor het ontbijt… van 6.30 tot 7.30 kon je aanschuiven, daarna niet meer. Ze had enthousiast uitgelegd dat we best iets langer mochten blijven zitten, als we maar zorgden dat we voor 7.30 aan tafel zaten. Ze is een soort pandjesbaas, rijdt in haar mini-cooper van de ene straat naar de andere om haar gasten in de verschillende mooi opgeknapte huizen allemaal luid en vrolijk te woord te staan en haar regels uit te leggen.
Dus vertrekken we keurig om 7.20 naar de 3 minuten verderop gelegen auberge waar we aanschuiven met al haar andere gasten aan een lange tafel voor het ontbijt. Ze heeft er echt goed de wind onder, want wij zijn de laatsten… we treffen daar onze huisgenoten en de gasten uit de andere panden. We zijn geloof ik de enige niet-spaanse gasten en worden geintroduceerd met ’Hollandeses’, 2400 km a bicicleta… op een manier van dat moeten jullie nog maar waarmaken! Ze had de avond ervoor verteld dat Sarria een opstapplaats is voor de vele Spanjaarden die de laatste 100 km lopen om dit op hun C.V. te kunnen zetten.
We krijgen een overvloed aan eten, een bijna niet-spaanse keuze aan lekkere dingen en niemand mag de deur uit voordat hij tenminste een pancake met warme chocoladesaus en banaan heeft genuttigd. We krijgen nog wat fruit mee voor onderweg en hebben nog een gezellig afscheidspraatje. Wat een leuk adres weer… Om tien voor 8 stappen we op onze fiets…

De eerste 15 km zijn rampzalig voor mij… vrijwel uitsluitend heuvel op, ben ik zooo blij zijn dat we dit niet gisteren nog ‘even’ erbij hebben gedaan. Ik hang misselijk over mijn stuur… of het van de pancakes komt of van de knock-out ervaring van gisteren weet ik niet, maar ik heb moeite om mijn eten binnen te houden. Coen fietst zoals altijd net buiten gehoorafstand voor mij uit… Maar ik heb nog 1 troef in handen… mijn TURBO… ik zet mijn fiets in Turbostand en die fietst als bijna vanzelf de stevige heuvels op. Niemand die het ziet, want het puffen en blazen is dit keer van de misselijkheid en niet van de vermoeidheid.

In Portomarin is de eerste stop en Coen’s tong ligt op zijn schoenen… net als die van mij. We pikken het terrasje voor de kerk, die echter pas om 10 uur open gaat. Wat een mazzel dat we nu stempels nodig hebben en daar dus op moeten wachten… Met twee kopjes cafe con leche en mijn accu in het stopcontact kom ik een beetje bij. We sluiten vervolgens aan in een rijtje pelgrims die allen wachten op het felbegeerde stempeltje en net doen alsof ze de kerk interessant vinden.
Ik heb de smaak van de Turbo te pakken en besluit om bij de minste geringste stijging in het wegdek mijn trapondersteuning een tandje hoger te zetten… Wat een verademing! Ik zie Coen zwoegen de berg op en denk deze keer niet ah, beetje sociaal meetrappen… Nee, vandaag is het ieder voor zich en god voor ons allen… ditmaal letterlijk want in Monterroso krijgen we gratis een nectarine en koffie of thee etc… deze werkelijk pittoreske plek met loslopende koeien en kippen langs en op de wandelroute wordt gerund door een internationale katholieke vrijwilligersorganisatie. We ‘kopen’ er tegen een vrijwillige bijdrage 6 ansichtkaarten voor de kleinkinderen en krijgen een Nederlandstalig foldertje met pelgrimoverpeinzingen mee. En natuurlijk een stempel!
We vervolgen de bijzonder mooie en afwisselende route, waarbij we Coen’s wens om zo snel mogelijk ter plaatse te zijn, via de drukke autowegen en mijn wens om de ‘echte’ Camino te volgen over hobbelige paadjes, een beetje afwisselen.
Morgen, als het goed is, de laatste etappe… nog 50 km te gaan, maar er is wel regen voorspeld onderweg naar Santiago de Compostela.


  • 15 Juli 2018 - 07:44

    Esther:

    Diep respect Bettie! Ik kom de twistvlietbrug in Zwolle niet eens op zonder turbo!
    Liefs Esther

  • 15 Juli 2018 - 13:03

    Marion En Pieter:

    Wat een ongelofijke prestatie. Petje af hoor. We hopen dat de laatste loodjes voor jullie mee zullen vallen. Er zijn vermoedelijk niet zoveel kleinkindjes zijn die kunnen zeggen mijn Opa en Oma zijn helemaal naar Spanje gefietst. Nadat jullie je doel hebben bereikt, kunnen jullie eindelijk een beetje bijkomen. Bedankt voor alle mooie reisverslagen. We hebben op onze luie gat toch maar mooi jullie belevenissen kunnen volgen. Bewonderingswaardig dat die verslagen na de dagelijkse inspanningen er toch steeds weer kwamen. Geniet van de rest van jullie vakantie (onderneming) Hartelijke groeten, ook aan Marloes.
    Liefs, Marion en Pieter

  • 15 Juli 2018 - 13:23

    A.Terlingen - Nieuwland:

    Lieve Bettie en Coen,

    Gelukkig zijn jullie reisverhalen van afgelopen dagen goed, dwz compleet, overgekomen en konden we genieten alle belevenissen.
    De allerlaatste dag! Dat werd denk ik tijd. Het is een ongelooflijke inspanning geweest en de vermoeidheid die bij de laatste loodjes hoort begint voelbaar en merkbaar te worden. Misselijk zijn van vermoeidheid is ellendig, maar heel normaal. Zeker na zo’n monstertocht
    Jullie zijn er nu aan toe om heel goed uit te rusten en dat kost (veel) tijd.
    Eigenlijk is het geweldig dat jullie niet eerder lastige klachten hadden, want er is maar een kleinigheid voor nodig om alles flink overhoop te halen. Regen, moeilijke bergweggetjes enz.
    Ik ben bang dat mijn reacties op jullie reisverhalen niet allemaal zijn aangekomen. Dat zei Pieter, die ze dan ook had moeten kunnen lezen. Ligt aan mij natuurlijk. Maar in grote lijnen heb ik jullie avonturen kunnen volgen. Ik heb ze ook aan Ruud voorgelezen.
    Ik zou zeggen: heel veel sterkte en moed voor het staartje van jullie tocht.
    Als dit mailtje jullie nu maar bereikt.
    Het is ook een topprestatie om iedere dag weer, zij het dan om beurten, zo’n lang reisverhaal
    Naar het thuisfront te sturen. We kregen een heel mooi beeld van al het prachtigs van de landschappen, kastelen en kerken.
    Veel liefs, en pas goed op julliezelf! Mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bettie en Coen

Met de fiets van Hulshorst naar....

Actief sinds 29 April 2018
Verslag gelezen: 296
Totaal aantal bezoekers 17097

Voorgaande reizen:

17 Juli 2021 - 27 Juli 2021

Berlijn & Ostzee

07 Juli 2019 - 21 Juli 2019

Kriskras door eigen land

09 Juni 2018 - 09 Augustus 2018

Hulshorst-Santiago de Compstela op de fiets

27 April 2018 - 29 April 2018

Voorbereiding

Landen bezocht: