DAG 8 - Reisverslag uit Estrées-Saint-Denis, Frankrijk van Bettie en Coen Terlingen-Sleeuw - WaarBenJij.nu DAG 8 - Reisverslag uit Estrées-Saint-Denis, Frankrijk van Bettie en Coen Terlingen-Sleeuw - WaarBenJij.nu

DAG 8

Door: Bettie

Blijf op de hoogte en volg Bettie en Coen

16 Juni 2018 | Frankrijk, Estrées-Saint-Denis

Voortreffelijk Frans ontbijt: croissantje, Frans wit stokbroodje, boter en 5 soorten eigengemaakte jam. Echt lekker maar niet zo ‘vullend’. Toch was dit een overnachting met een 10, zo eentje waar je over fantaseert. Enfin, we moeten door... met het bestuderen van de kaart en alle mogelijke websites hadden we keuze uit 1 op 60 km afstand (‘eitje’, we zijn inmiddels meer gewend) of 1 op 100 km. Voor het eerste gekozen, want de 90 van gisteren zat toch behoorlijk in de benen. Maar goed ook want na de eerste 5 km waren we al 4 keer verkeerd gereden... Zo kom je toch aan je km’s. Het willen omzeilen van de grindpaden lukt helaas toch niet altijd. Als het fysiek even tegen zit, zo heuvel op, troosten we onszelf met het prachtige uitzicht, het kost enige overtuigingskracht om te mogen stoppen voor een foto, maar uiteindelijk toch gelukt. We slaan de Kathedraal van Noyon over onder het mom er komen er nog meer op onze route om vervolgens wel te stoppen bij Ourscamp, een abdij waar de rust je tegemoetkomt en je je gaat verbeelden hoe het leven als monnik zou kunnen zijn... we zien er eentje.. maar die is druk met zijn Iphone in de weer... weg romantisch beeld. Toch wonen ze hier al sinds de 7e eeuw dus het klopt wel dat deze plek iets bijzonders heeft. Helaas geen koffie en die komt pas 20 km verderop.
Ook vandaag worden we geconfronteerd met bijna verlaten dorpjes, veel dichte luiken en al hebben we dit keer wel ‘romantisch’ boodschappen gedaan voor de lunch bij de boulangerie en ‘rillettes de porc’ gekocht bij de Charcuterie, deze winkeltjes zijn schaars en dat er in elk gehucht een leuk cafeetje is, is ook een fabeltje. Enfin, nadat we een koffietje hebben gescoord op een druk terras met uizicht op de Mairie van Compiegne, fietsen we op ons gemak door naar ons volgende overnachtingsadres. We bellen aan... geen reactie...we kunnen pas om 5 uur terecht, maar geen nood er is een bar-tabac om de hoek...gezellig is anders, je kunt er vooral loten kopen. Verder was kennelijk de ranja in de aanbieding want die is er in 10 smaken...Hier wel koffie...nou koffie dan maar, want kennelijk geen alcohol geschonken worden. Als we om 5 uur terug komen bij de Chambre d’ hotel worden we door een bijzonder vriendelijke dame welkom geheten en dat maakt veel goed. Onze kamer heeft qua interieur en kleurgebruik vooral iets weg van Casa do Alto in de tijd dat het nog niet van Marloes en Joana was... gelukkig is de badkamer schoon en de douche lekker. Er is 1 restaurant in de omgeving en dat staat heel goed aangeschreven, daar verheugen we ons op! Helaas... complet! Ook na aandringen en zielig vertellen dat we met de fiets zijn, complet. We druipen af naar de enige andere mogelijkheid in een straal van 20 km... de afhaal pizzeria. Het is niet anders en als je gefietst hebt smaakt alles prima.

• 17 Juni 2018 - 15:45

Joke En Huub:

Lieve allebei wat een bijzonder verhalen reeks, met zoveel interessante ervaringen het is net. Een boek. Wij zijn bij Pieter geweest vorige week en hij heeft ons even op weg geholpen. Vandaar deze late reactie maar des al niet te min zijn wij heel blij met deze bijzondere reis .hartelijk dank en wij volgen jullie met de kaart. Lieve groet Huub en joke